Koncepcja pracy
Ochronka Błogosławionego Edmunda Bojanowskiego
jest przedszkolem katolickim,
wychowującym dzieci w duchu wartości chrześcijańskich,
w oparciu o koncepcję pedagogiczną bł. Edmunda Bojanowskiego,
z wykorzystaniem jego metod i środków wychowawczych
WIZJA OCHRONKI
Ochrona, czyli urzeczywistnianie wartości, w tym głównie budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich w procesie integralnego wychowania dziecka, zachowywaniu tradycji i wsparciu rodziny dla moralnego odradzania i zachowania tożsamości narodu.
MISJA OCHRONKI WYRAŻA SIĘ PRZEZ:
- Integralne wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do chrześcijańskiej hierarchii wartości z uwzględnieniem możliwości i potrzeb miejsca i czasu.
- Nauczanie oraz kształcenie umiejętności istotnych dla wychowania osobowości ukierunkowanych na wartości najwyższe – prawda, dobro, piękno, zatroskanych o dobro wspólne i gotowych podjąć wysiłek odpowiedzialności za siebie i innych bazując na konkretnych ideałach i wzorach osobowych czerpanych z Biblii, historii, tradycji i współczesności.
- Współpraca z rodziną w procesie wychowania dziecka oraz wsparcie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych i wychowawczych.
- Propagowanie wartości społecznych, moralnych, religijnych, narodowych, rodzinnych i kulturowych w środowisku i wdrażanie do ich urzeczywistniania oraz angażowanie rodziców w życie ochronki, w funkcjonowanie różne formy zaangażowania rodzin w uroczystości religijne, patriotyczne i okolicznościowe, w spotkania integracyjne, rekreacyjne i formacyjne
- Współpraca ochronki z innymi instytucjami i organizacjami.
WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE BĘDĄCE FUNDAMENTEM PRACY WYCHOWAWCZEJ OCHRONKI BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO:
1. BÓG:
– Wychowanie do wiary i ufności.
– Wychowanie do poszanowania symboli i praktyk religijnych.
– Wychowanie w duchu jedności chrześcijańskiej
2. CZŁOWIEK:
– Wychowanie do akceptacji każdego człowieka i poszanowania jego godności.
– Wychowanie do odpowiedzialności za siebie i za innych.
– Wychowanie do wrażliwości i kształtowanie szlachetnego charakteru
3. RODZINA:
– Wychowanie do miłości i wdzięczności
– Wychowanie do radości i bezinteresownej służby
– Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról
4. OJCZYZNA:
– Wychowanie do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej
– Wychowanie do poszanowania przyrody
– Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie
W myśl bł. Edmunda – posłannictwem przedszkola jest:
• Pomoc rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem i w jego wychowaniu;
• Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka (w sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej, moralnej i religijnej), z uwzględnieniem jego potrzeb, możliwości i predyspozycji;
• Kształtowanie osobowości dziecka oraz postaw :
– miłości do Boga i do każdego człowieka,
– szacunku wobec przyrody,
– patriotyzmu
SPECYFIKA PRACY I WYCHOWANIA W OCHRONCE
Specyfika wychowania w Naszym Przedszkolu wynika z misji i posłannictwa określonego przez Założyciela bł. E. Bojanowskiego. Na uwagę zasługuje planowanie planu pracy zgodnie z kalendarzem liturgiczny oraz przeżywaniem poszczególnych dni tygodnia pod hasłem konkretnego Patrona dnia.
Specyfika ta wyraża się w:
- Wychowaniu integralnym zmierzającym do pełnego rozwoju dziecka, w którym osoba wychowawczyni kierującej się dobrem dziecka, zgodnie z jego indywidualnymi zdolnościami, wspiera wychowanka unikając uczestnictwa w tendencjach wychowania do wybujałego indywidualizmu zorientowanego nadmiernie na sukcesie czy ograniczania się jedynie do wyrównywania braków. Czyni to poprzez osobisty przykład, przekazywane wartości, podawane treści, umiejętnie dobrane metody i środki wychowania, odpowiednio dostosowane do wieku i możliwości dziecka oraz stałą współpracę z jego rodziną.
- Działaniach, które podejmują nauczyciele w poczuciu pełnienia misji służby wartościom, zmierzając do ochrony i urzeczywistnienia wartości oraz godności osoby wychowanka poprzez odkrywanie i rozwijanie jego darów nadprzyrodzonych i naturalnych w odniesieniu do rzeczywistości, w jakiej żyje i do jakiej zmierza.
- W całokształcie naszej pracy gdyż na pierwszym miejscu stawiamy dziecko i jego dobro, uwzględniając potrzeby i możliwości rozwojowe. Szanując jego prostotę, zgodnie z zasadą: im mniejsze dziecko tym więcej zabaw, stopniowo wprowadzamy zajęcia praktyczne i dydaktyczne. Tak, więc w tym okresie dominuje spontaniczna zabawa, w czasie, której dziecko przyswaja sobie najwięcej umiejętności i wiadomości. Zabawa, jako podstawowa działalność dziecka jest wykorzystywana również podczas zajęć, jako jego aktywne i twórcze uczestnictwo w przyswajaniu poznawanych treści. Tak silne zaakcentowane proporcje między zabawą i działaniami praktycznymi w koncepcji bł. Edmunda Bojanowskiego są również najważniejsze w nowej podstawie programowej.
- Pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej nastawionej na udział w szeroko pojętych działaniach integracyjnych dotyczących zróżnicowania co do stanu zdrowia, sprawności, statutu społecznego, materialnego oraz różnic pokoleniowych.
- W głównej zasadzie wychowania, czyli w głównej strategii wychowawczej w pracy dziećmi, którą jest strategia świadectwa. Polega na wywołaniu u wychowanków mechanizmu identyfikacji z nauczycielem tzw. personalny symbol wartości. Dzięki tej strategii zwłaszcza siostry, nauczycielki i wychowawczynie pomagają dziecku w nabywaniu i urzeczywistnieniu takich samych wartości. Zachodzi to nie tyle przez proces poznania lub przedstawiania wartości, lecz przez ukazywanie życia zgodnego z deklarowanymi wartościami. W Biblii, historii, literaturze i codziennym życiu w umiejętny sposób odnajdujemy zasady i wzory osobowe, tak ważne w wychowaniu.
- W realizacji misji i wizji pracy wychowawczej podejmowanej przez nauczycieli w przedszkolu w którym należy podkreślić nade wszystko specyfikę klimatu wychowawczego i wynikające z niego konsekwencje dla osób pracujących i całych środowisk związanych z przedszkolem
- Zakresie tych oddziaływań, który przekracza wymiar jedynie widzialny, rozszerzając się o wymiar łaski i transcendencji, w tym także na ideały i wartości związane z życiem codziennym, a dotykając tajemnicy świętych obcowania i nadprzyrodzoności
DZIAŁANIA PODEJMOWANE W NASZEJ PLACÓWCE UMOŻLIWIAJĄ REALIZACJĘ POTRZEB WSZYSTKICH CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ POPRZEZ:
1. WŁAŚCIWĄ ORGANIZACJĘ PROCESU WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEGO
Przedszkole realizuje:
• Zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne w oparciu o podstawę programową oraz program wychowania przedszkolnego, uwzględniającego potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków, którym jest program oparty na koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego “Ochronić – wychowując”
2. WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI I ZE ŚRODOWISKIEM
Przedszkole prowadzi:
• Współpracę wychowawczą z rodzicami dzieci, mającą na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
• Integrację rodziców ze środowiskiem przedszkolnym (spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami, udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, pomoc przy organizacji imprez przedszkolnych)
• Współpracę ze środowiskiem lokalnym (GOK, Nadleśnictwo, OREW, SP)
• Promocję dzieci w konkursach i imprezach środowiskowych
• Współpracę z instytucjami kościelnymi
3. WYKWALIFIKOWANĄ KADRĘ PEDAGOGICZNĄ
Nauczyciele posiadają:
• Wymagane kwalifikacje zawodowe
• Wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, metodyki wychowania przedszkolnego
• Świadomość koncepcji pracy przedszkola
• Umiejętność współpracy w zespole, dzielenia się doświadczeniem zawodowym
• Poszukujący i otwarty styl pracy
• Umiejętność projektowania sytuacji edukacyjnych, które pozwalają im odkrywać i rozwijać możliwości każdego dziecka, oraz wspomagać jego indywidualny rozwój, kreatywność i samodzielność
• Potrzebę podnoszenia poziomu swoich kwalifikacji i kompetencji w różnych formach doskonalenia
4. BAZĘ PRZEDSZKOLA, DOSTOSOWANĄ DO REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMOWYCH
Przedszkole posiada:
Sale wyposażone w różnorodne zabawki oraz pomoce dydaktyczne, umożliwiające realizację zadań statutowych
Pomieszczenia wyróżniające się czystością i estetyką, z urządzeniami i sprzętem zapewniający poczucie bezpieczeństwa
Dostosowany do potrzeb dzieci plac zabaw, wyposażony w urządzenia rekreacyjne
Kuchnię wraz z zapleczem gospodarczym, spełniającą standardy jakości
Kaplicę
Łazienki dostosowane do potrzeb dzieci przedszkolnych
5. DOSTOSOWANIE DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI DZIECI
Przedszkole:
Prowadzi systematyczną obserwację rozwoju dziecka
Diagnozuje dzieci za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych
Opracowuje i wdraża programy dydaktyczno – wyrównawcze dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wspomaga rozwój zainteresowań dzieci zdolnych
Informuje rodziców na bieżąco o postępach dziecka
Pomaga rodzinom w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej
6. TWORZENIE ATMOSFERY ZAUFANIA I WZAJEMNEGO SZACUNKU
Pracownicy przedszkola:
Tworzą atmosferę wpływającą korzystnie na kreowanie środowiska wychowawczo – dydaktycznego placówki
Utrzymują pozytywne relacje z rodzicami dzieci, oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu
Świadczą swoją postawą o wartościach chrześcijańskich
PRACA Z DZIECKIEM W PRZEDSZKOLU, ZGODNIE ZE WSKAZANIAMI BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO, TO INTEGRALNE WYCHOWANIE DZIECKA W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH:
Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka:
Wyrabianie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych
Stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej
Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa
Rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych
Poznanie i rozwijanie zmysłów
Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka:
Rozwijanie procesów poznawczych
Kształtowanie wyobraźni
Ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda)
Rozwijanie mowy, twórczego myślenia i działania
Rozwijanie talentów i zdolności
Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych:
Uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami
Kształtowanie sfery uczuciowej
Wdrażanie do respektowania norm społecznie akceptowanych
Ukazywanie wartości więzi rodzinnych i koleżeńskich
Kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji z rówieśnikami i środowiskiem
Poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji rodzinnych oraz narodowych
Wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych
Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego:
Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata
Rozwijanie wrażliwości muzycznej
Rozwijanie zainteresowań teatralnych
Uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki
Wdrażanie do tworzenia własnych prac plastyczno- konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych technik
Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów:
Kształtowanie sumienia, poprzez wdrażanie do samooceny i odpowiedzialności za własne czyny
Kształtowanie odpowiedzialnego stosunku do siebie, drugiego człowieka oraz obowiązków wynikających z nauki, pracy, życia w rodzinie i społeczeństwie
Kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy ludzi ubogich, chorych, samotnych, starszych oraz motywacji do niesienia im konkretnej pomocy
Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary:
Wprowadzanie w świat wartości i symboli religijnych
Poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i prawie Bożym
Przybliżanie prawdy o życiu człowieka jako Dziecka Bożego w wymiarze doczesnym i wiecznym
Uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierne
Wprowadzanie do właściwego przeżywania wydarzeń roku liturgicznego
Ukazanie roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych, jako wzoru do naśladowania