23 kwietnia to Dzień Książki

W tym dniu warto zadać sobie pytanie:
Dlaczego książki odgrywają tak ważną rolę w życiu każdego dziecka?

Dynamiczny rozwój mózgu dziecka prowokuje potrzebę poznawania nowych rzeczy
i sytuacji. Okres między 3 a 6 rokiem życia jest najintensywniejszy. To właśnie wtedy dzieci nabywają umiejętność zapamiętywania i świadomego korzystania z utrwalonych informacji, przypominania nabytych doświadczeń, rozwijania mowy. Dzięki czytaniu książek dziecko potrafi opowiadać krótkie historie, łączyć swoje przeżycia z usłyszanymi historiami.

Tworząc nawyk czytania książek u dziecka nie tylko wzmacniamy więź między sobą a naszą pociechą, ale świadomie kształtujemy jego rozwój na wielu płaszczyznach. Odpowiednio dobrane lektury rozwiną umiejętność powiązania przyczyny ze skutkiem, łączenia ze sobą różnych zdarzeń, dostrzegania innego punktu widzenia, odróżniania świata zewnętrznego
od świata pełnego wrażeń. Wspólne spędzanie czasu przy książce sprawia, że dziecko zaczyna zadawać mnóstwo pytań, przejawia chęć do rozmowy, tym samym usprawnia swoje kompetencje komunikacyjne. Maluch wprowadzony w świat bajki staje się coraz bardziej świadomy nie tylko własnych emocji, ale też innych ludzi. To świetny sposób pokazania dziecku
jak radzić sobie z różnymi emocjami, własnymi lękami. Książki dają dzieciom wzory osobowe, szczególnie potrzebne,
gdy one same nie wiedzą, jak sobie poradzić w nowej sytuacji.

Wspólne czytanie jest nie tylko korzyścią dla dziecka. To równie cudowny czas dla Rodzica. To wspólne odkrywanie
i przeżywanie świata na nowo. To możliwość wprowadzenia rytuału wieczornego, gdzie po całym dniu pełnym wrażeń możemy się wyciszyć i zrelaksować. Ten czas może się okazać punktem wyjścia do rozmowy o ważnych rzeczach
dla naszego dziecka.

Pytanie tylko: Jaka lektura będzie odpowiednia?
„Kicia Kocia” czy  „Dusia i Psinek-Świnek”? „Przygoda Kota Filemona”? czy „Pan Pierdziołka spadł ze stołka”?

Na rynku jest tak mnóstwo ciekawych i różnorodnych pozycji, przez co ciężko się zdecydować. Jedne bajki będą odpowiednie dla 3-letniego maluszka, po inne sięgnie Rodzic 6-latka. Przede wszystkim warto kierować się zamiłowaniem dziecka do danej tematyki. Jeśli chcemy sami coś zaproponować dziecku, ale nie bardzo wiemy od czego zacząć warto przejrzeć recenzje bajek, np. na stronach internetowych: www.egodziecko.pl , www.miastodzieci.pl, www.nebule.pl
czy qlturka.pl. Jeśli już mamy kilka ulubionych bajek w domu, warto zwrócić uwagę z jakich są wydawnictw.
Być może okaże się, że ich kolejne publikacje okażą się równie ciekawe. Polecane, a być może mało znane, to np. Natuli, Olesiejuk, Nasza Księgarnia.

Zachęcam, więc do wspólnego czytania książek, wszak:
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” – Wisława Szymborska

Logopeda Edyta Sąsiadek

/AB/
***************************************************************************************************************************************************************

SMOCZEK – kiedy przyjacielem a kiedy wrogiem naszego dziecka?

Często rodzice zastanawiają się kiedy jest odpowiedni czas na odstawienie smoczka oraz butelki. Nie ma wątpliwości, że w tym temacie zdania są podzielone.

Jaką rolę w życiu dziecka pełni smoczek?
Dziecko rodzi się z odruchem ssania. Odruch ten pozwala na zaspokojenie głodu oraz bliski kontakt z matką, co niewątpliwie wpływa na poczucie bezpieczeństwa dziecka. Jaka jest tu rola smoczka? Dzieci karmione piersią traktują smoczek jako namiastkę piersi. Nie dziwi więc fakt, że dziecko tak chętnie sięga po smoczek. Jednak czy smoczek pełni tu jedynie rolę uspokajacza? Często staje się wygodną formą wyciszenia dziecka, czy podania przed snem.
Więc pytanie: Co w tym złego, że chcę zapewnić mojemu bobasowi poczucie bezpieczeństwa?
Nic, pod warunkiem, że będziemy pamiętać, że dziecko bardzo szybko przyzwyczaja się do smoczka. Im dłużej pozwalamy mu na używanie, tym ciężej jest je odzwyczaić.
Kiedy jest najlepszy czas na odstawienie?
Po pierwszym roku życia u dziecka pojawiają się kolejne formy spożywania posiłków: żucie, gryzienie, połykanie z łyżeczki. To najlepszy czas na odstawienie smoczka.
Jakie są konsekwencje zbyt późnego odstawienia smoczka?
Smoczek staje się wrogiem dziecka, gdy podawanie go trwa zbyt długo. Pozorny „uspokajacz” wpływa na nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy.

Powróćmy jeszcze do braku pionizacji języka, ponieważ to jeden z najważniejszych czynników powodujących wady wymowy. Podczas ssania smoczka ruchy języka są ograniczone do wysuwania języka do przodu. Do prawidłowego jedzenia potrzebujemy ruchów unoszenia języka. To właśnie spożywanie posiłków jest treningiem przygotowującym dziecko do prawidłowo rozwijającej się mowy. Ruchy wysuwania języka do przodu przyczyniają się do seplenienia międzyzębowego. Brak pionizacji uniemożliwia prawidłową realizację głosek dziąsłowych (sz, ż, cz, dż, r, l).

Podsumowując, dziecko powinno się pożegnać ze swoim przyjacielem – smoczkiem po ukończeniu 1 roku życia. Dzięki temu nie stanie się dziecka i naszym wrogiem. Jednak jeśli przegapiliśmy ten moment już dziś zastanówmy się jak stopniowo usunąć smoczek z naszego życia. To nie jest łatwe, jednak naprawdę warto!

Logopeda Edyta Sąsiadek